Underbara pälsbollar

Vilken promenad det blev, så fint väder, otroligt mysig utsikt och 2 duktiga hundar. Dom väger upp varandra så bra och lär av varandra, både positivt och negativt iof men jag tycker ändå det är kul att se hur dom utvecklas båda två av att bara ha sällskap av varandra. Ludde och jag har också hittat varandra riktigt bra, han har lärt sig vad som gäller på promenaden med mig och jag kan gå och hålla både hans och mimmi koppel dinglandes i samma lillfinger och där går de så fint med slappt koppel bredvid varandra i ett tempo som passar oss alla 3. 
Älskar det faktum att jag, lilla JAG (!) är flockledaren i våran lilla grupp, efter mycket slit, trötta armar, sönderbrända händer, panikattacker, svordomar och sänderryckta axlar har jag äntligen lyckats. 
Jag har aldrig gett upp, varken med Mimmi, Ludde eller dom båda tillsammans och här står jag nu med två jättemysiga hundar liggandes framför mig i gräsmattan tillsammans och bara njuter av att få vara, lugna, fridfulla i sinne och kropp och alldeles underbara. 



Nog testar dom mig alltid, varje gång vi sätter på koppel så satsar dom, men det är ju det absolut viktigaste ögonblicket på hela promenaden, det är där och då jag måste säga ifrån och inte släppa efter på något. Vinner dom en gång är du rökt, så va principfast och va det jämnt, följ dina egna regler varje gång, inte varannan och inte var tredje..
Det finns 2 viktiga ingredienser i ett förhållande mellan  djur och människan enligt mig, (förutom kärlek såklart) och det är: RESPEKT OCH TILLIT.
Och då menar jag inte bara från djurets sida, utan det gäller från båda håll, hur ska ditt djur kunna lita på dig om du inte visar tillit tillbaka och respekt behöver dom likväl som du vill att dom respekterar dig.
Stay strong - plötsligt händer det..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback