90kcal

Jag var duktig och gjorde lite lunch lådor igår till veckan, denna gången blev det Broccolisoppa på 90kcal. Jag är verkligen ingen soppfantast men ska man försöka bli nyttig, äta sunt och försöka gå ner några kilon så får man väl vara öppen för nya saker (änsålänge har det ju gått bra) och jag lyckades nog denna gången med. Den var god och gick väldigt snabbt och lätt att göra.

Bilden är lånad, då min inte alls såg lika lockande ut i en vit matlåda..

Till detta kan man ha en klick mini cremé fraiche och sötpotatischips.

Recept:

• 100g gul lök
• 3 hackade vitlöksklyftor
• 250g broccoli
• 1/4 röd chili
• 1 tärning grönsaksbuljong
• 7dl vatten
• 40g mini cremé fraiche
• 1 tsk citronjuice
• salt och peppar
• 200g sötpotatis
• 1/2 tsk olivolja

1. Sätt ugnen på 175grader och skär sötpotatisen i tunna chips. Lägg på en plåt med olivolja och salt i 45min-1h.
2. Hacka lök, stek i några minuter, tillsätt vitlök och chili.
3. Tillsätt vatten och buljong, låt koka det koka upp.
4. Tillsätt broccoli och låt soppan koka i 5 minuter.
5. Mina soppan med stavmixer tills du får en fin konsistens.
6. Tillsätt nu citronsaft, cayennepeppar och salt.
7. Ta ut sötpotatischips en och servera med en klick cremé fraiche.

Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback